fbpx

מה זה קובץ STL ואיך עובדים איתו?

השאלה מה זה קובץ STL ואיך עובדים עמו, מעסיקה אנשים רבים שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם המופלא של הדפסות במדפסת תלת מימד. בשורות הבאות נסביר אודות פורמט קובץ זה והדרך לעבוד עמו כדי לאפשר לסקיצות תלת מימדיות לקרום עור וגידים כאובייקט תלת מימדי מודפס.

מהו קובץ stl ואיך הוא בנוי?

קובץ STL הוא פורמט הקבצים הנפוץ ביותר עבור הדפסת אובייקטיים תלת מימדיים באמצעות מדפסות תלת מימד. על גבי קובץ ה- STL מאוחסן כל המידע על מודל התלת מימד המיועד להדפסה. קובץ זה כולל ייצוג של מתווה הדגם המיועד להדפסה באמצעות רשת המורכבת מסדרת משולשים קטנים. ככל שמבנה המודל הוא מורכב ומפורט יותר, כך ישמשו יותר משולשים לייצוג פני השטח שלו. אבל למה בדיוק פורמט הקובץ הזה שימושי? אל דאגה – מיד נסביר.

מדוע המודל מתואר בפורמט של משולשים בקבצי STL?

כאשר מייצרים מודל של אובייקט תלת מימדי המיועד להדפסה במדפסת 3D, יש צורך לתרגם את הסקיצה לשפה שמדפסת התלת מימד יכולה להבין. המידע בקובץ STL מתאר אך ורק את הגיאומטריה של הדגם, ללא פירוט של הטקסטורה, הצבע או החומר שממנו הדגם אמור להיות מודפס. אולם יש בו את כל המידע על תוואי השטח של האובייקט, שאותו מדפסת התלת מימד תדפיס.

איך יוצרים קובץ STL?

הצעד הראשון בהדפסה של אלמנטים תלת מימדיים, הוא יצירת עיצוב תלת מימדי כסקיצה. כיום, כמעט כל תוכנות התכנון והשרטוט לסוגיהן (CAD) הקיימות בשוק, מסוגלות ליצור קובץ STL על בסיס דגם התלת מימד שמעצבים באמצעותן. כל שתידרשו לעשות לאחר שעיצבתם את המודל שלכם בתוכנת מידול שכזו, הוא לייצא את הדגם מתוכה כקובץ STL.

כיצד קבצי STL עובדים?

כעת משהבנו שראשית ייצורו של אובייקט תלת מימדי להדפסה, הוא בבנייה של מודל של האובייקט בתוכנת CAD ושמירתו בפורמט STL, נשוב לשאלה שהצגנו בתחילת המדריך, והיא: “למה בדיוק פורמט הקובץ הזה שימושי?” ראינו  כי קובץ ה- STL הוא למעשה תרגום של האובייקט התלת מימדי שבנינו לייצוג גיאומטרי שמדפסת התלת מימד מסוגלת לקרוא ולהדפיס על בסיסו. העובדה שבקובץ ה- STL מקודד המבנה הגיאומטרי של פני השטח של האובייקט המיועד להדפסה – היא מה שבעצם מאפשר למדפסת לבנות את המודל הפיזי בעולם האמיתי. הדבר מתבצע בטכניקה של יצירת רשת המורכבת מצורות גיאומטריות מסוג מסוים, ובמקרה של קבצי STL ספציפית – מדובר בשיבוץ של מעין פסיפס המבוסס על רשת של משולשים. המדפסת משתמשת בייצוג הגיאומטרי של המודל כפי שהוא מאוחסן על גבי קובץ ה- STL על מנת לדעת איך לצקת את המשולשים על משטח ההדפסה ובאילו קואורדינטות קודקודיהם אמורים להיות ממוקמים ולהתחבר זה לזה.

איך מדפיסים אובייקטים תלת מימדיים בעזרת קבצי STL?

ייצור אלמנטים תלת ממדיים באמצעות מדפסת 3D מתבצעת בטכניקה של הנחת חומר ההדפסה (בין שמדובר על פילמנט או נוזל הדפסה מבוסס שרף) בשכבות הממוקמות זו על זו, שכבה אחר שכבה. לכן כדי להדפיס אובייקט תלת מימדי, יש לפרוס את המודל שיצרנו בקובץ STL לשכבות נפרדות. פעולת הפריסה מתבצעת באמצעות תוכנות ייעודיות לפריסת דגמי 3D, שנקראות תוכנות ‘סלייסינג’ או “סלייסרים” (3D Slicer). בתוכנה מסוג זה, נידרש ליצור את כל השכבות של המודל שלנו בתצורה דו מימדית (2D), ולבסוף – נקבץ את כולן יחדיו לקובץ בפורמט שנקרא GCode, שהוא השפה של מדפסת התלת מימד. לבסוף, נשלח את ייצוג ה- GCode להדפסה. כך, המדפסת יודעת לבצע את תהליך הבנייה של האובייקט, שכבה אחר שכבה. 

היתרון הגדול של STL להדפסת תלת מימד

היתרון הגדול בקבצי STL להדפסות תלת מימד הוא שמדובר בפורמט קובץ אוניברסלי שכל מדפסות התלת מימד מסוגלות לקרוא. אולם לפני שליחת הקובץ להדפסת תלת מימד, חשוב לוודא שהוא תקין משום שאם הקובץ אינו תקין, המדפסת לא תוכל להדפיס אותו כהלכה. 

האם פורמט STL הוא פורמט הקובץ היחיד להדפסה בתלת מימד?

כיום קיימים מספר פורמטים שונים להדפסת קבצים בתלת מימד, מלבד STL. למשל, ישנו פורמט OBJ שגם הוא פורמט קובץ נפוץ מאוד, ויכול בנוסף לייצוג הגריד של האובייקט, גם לאחסן מידע לגבי המרקם והצבע של האובייקט. 

מדפסת תלת מימד מדריך
מדפסת תלת מימד תעשייתית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סל הקניות שלי
רשימת משאלות
נצפה לאחרונה
השווה בין מוצרים (0 מוצרים)
Compare Product
Compare Product
Compare Product
Compare Product
קטגוריות
דילוג לתוכן