fbpx

מה זה PLA

מה זה PLA? סוגים, שימושים ועוד

PLA הן ראשים התיבות של Polylactic acid, ובעברית פולילקטיד או חומצה פולילקטית. מדובר בפוליאסטר (פולימר אורגני עם קבוצת אסטר – אטום פחמן מקושר לשני אטומי מימן) תרמופלסטי, אליפטי ומתכלה, שמייצרים אותו ממשאבי טבע מתחדשים. לאור יתרונותיו ושימושים המגוונים, זהו אחד מסוגי הביופלסטיק הנפוצים ביותר בעולם, והוא משמש בין היתר כחומר גלם למדפסות תלת מימד. בשורות הבאות יובא הסבר מקיף לגבי pla – מה זה בדיוק, מהן תכונותיו, מהם שימושיו ועוד.

PLA – הביופלסטיק הנפוץ בעולם

אז מה זה PLA? זהו ביופלסטיק המיוצר לרוב מעמילן צמחי מותסס כדוגמת קנה סוכר, תירס ועיסת סלק סוכר, וזאת במספר מסלולי ייצור. ישנם מסלולי ייצור בהם משתמשים בחומצה לקטית כבסיס ובאחרים בלקטיד, כאשר בדרך כלל פותחים את טבעת הלקטית עם זרזים מתכתיים, אך ניתן גם לבצע עיבוי ישיר של מונומרים של חומצת חלב. בכל מקרה, המסלולים השונים מובילים גם לצורות שונות של פולילקטיד, כאשר מעת לעת נכנסים לשוק פיתוחים נוספים עקב ההתקדמות בתחומי הביוטכנולוגיה, דבר המוביל לשיפור בתכונות המבוקשות. על כן, התשובה לשאלה מה זה pla אינה עשויה מקשה אחת.

יחד עם זאת, באופן כללי מדובר בחומר נפוץ מאוד הזוכה לפופולאריות גבוהה עקב תכונותיו, ומכיוון שמייצרים אותו מחומרים מתכלים. כיום הוא הביופלסטיק בעל השימוש הנרחב ביותר בעולם, וחומר הגלם הפלסטי נפוץ ביותר במדפסות תלת מימד. בין היתר, תכונותיו החשובות הן חוזק גבוה, נקודת היתוך נמוכה, הידבקות טובה של השכבות, התפשטות תרמית נמוכה ועמידת גבוהה בפני חום בעת חישול (למרות שללא חישול הוא דווקא החומר הפלסטי בעל עמידות החום הנמוכה ביותר מבין הפלסטיקים הנפוצים בהדפסות תלת מימד).

שימושים שונים של PLA

חומר pla נמצא כאמור בשימוש נרחב למדי, החורג הרבה מעבר לעולם הדפסות התלת מימד. בין היתר, ניתן להשתמש בו ביציקות, באקסטרוזיה, בריתוך ממסים, בהזרקות ועוד, וכאמור הוא משמש כחוט הזנה לייצר הנימה המותכת השולחנית במדפסות תלת מימד מתאימות. בתור שכזה מהווה pla חומר המצוי בקשת רחבה של מוצרי צריכה, ביניהם סכו"ם וכלי שולחן חד פעמיים, מגשים למיקרוגל, מארזים של מחשבים וטלפונים ניידים, ועוד מארזי ציוד אלקטרוני ומטבח. כמו כן, החומר נמצא בשקיות קומפוסט, בחוטי דייג, בסוככים, חיתולים, מוצרי היגיינה לנשים, ועוד.

כאמור, מדובר בחומר הפלסטי הנפוץ ביותר בעולם מדפסות התלת מימד, בהיותו מתכלה ומציג תכונות נוחות מאוד. גלילי החומר מומסים בקלות ומאפשרים קשת רחבה של יישומי תלת מימד, כגון הדפסת מודל ובהמשך עטיפתו בחומר קשיח ועמיד יותר בפני טמפרטורות גבוהות, ולאחר מכן המסה של ה- pla וקבלת אב טיפוס קשיח ועמיד יותר. הוא אינו יוצר גזים רעילים או ריח רע, תהליך העיבוד שלו פשוט וקל ללא עיוותים במהלך ההדפסה, ואפשר לעבוד איתו גם במדפסות שאין להן משטח מחומם.

יתר על כן, ניתן לרכוש את גלילי ה- PLA בקשת רחבה של צבעים כגון צהוב, לבן, סגול, ירוק, ורוד, כתום, כסף, שקוף, זהב, כחול, חום ועוד. מתחילים בתחום יכולים להדפיס איתו ללא קושי מיוחד בובות, פיילסמנטים, קופסאות אחסון, כיסויים למכשירים ניידים, פסלונים לקישוט, אטבים, כלי הגשה, צלחות למזון, ועוד. ההדפסה נעשית לרוב בטמפרטורות הנעות בין 190 ל- 220 מעלות ובמהירות שבין 15 ל- 220 מילימטר לשנייה. יחד עם זאת, נתוני ההדפסה האופטימאליים משתנים בהתאם לצורך, כאשר מהירות ההדפסה המומלצת היא לרוב עד 100 מילימטר לשנייה, וטמפרטורת משטח החימום היא בין 50 ל- 70 מעלות, עם עוצמת קירור שכבות מלאה של המאוורר.

מעבר לכך, ב- PLA משתמשים בתעשיות לייצור של חלקי רכב כמו כיסויים, פנלים ושטיחי רצפה, ובחקלאות הוא משמש לייצור של רשתות צמחייה ומניעת עשבים, חבלים וסרטי קשירה, שקי חול ועציצי שתילה. גם בעולם הרפואי יש לו שימוש נרחב מאחר והוא מתפרק לחומצה לקטית שאינה מזיקה. לכן הוא מתאים לשימוש בשתלים רפואיים כסיכות, ברגים, מוטות, עוגנים ועוד. על פי רוב, החומר מתפרק בגוף בתקופה שבין חצי שנה לשנתיים, מה שמאפשר העברה הדרגתית של העומס אל הגוף מהמבנה התומך בזמן הריפוי. 

האם PLA הוא הבחירה הנכונה לכל הדפסות תלת המימד?

התשובה שלילית. הבחירה בפילמנט משתנה לפי פרמטרים שונים הקשורים למוצר, שימושיו העתידיים, המכונה המצויה ברשותכם ועוד. בכל מקרה, מאחר ש- PLA איננו בעל רמת אלסטיות גבוהה במיוחד, ולכן עלול להישבר בעומס כבד, הוא פחות מתאים לחלקים העלולים לספוג מכות או להתעוות מכאנית. כמו כן, הוא אינו מתאים למוצרים האמורים להיות מאוחסנים או עובדים בטמפרטורות הגבוהות מחמישים מעלות, שכן החל מטמפרטורה זו עלולים כבר להופיע עיוותים בחומר.

לפרטים נוספים על PLA בהדפסות תלת מימד

מעוניינים במידע נוסף על PLA ופילמנטים אחרים? אם כן, אל תהססו לפנות אל גקו בטלפון 09-7417117 ונשמח לענות על כל שאלה והתלבטות.

מדפסת תלת מימד מחיר
הדפסת תלת מימד לרופאים
סל הקניות שלי
רשימת משאלות
נצפה לאחרונה
השווה בין מוצרים (0 מוצרים)
Compare Product
Compare Product
Compare Product
Compare Product
קטגוריות
דילוג לתוכן